پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118424
رفيق، شريک و همکار مهدي هاشمي کجاست؟/سرنوشت نامعلوم عباس يزدان‌پناه
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 3096

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، چندي پيش مطلبي در خصوص پرونده هاي نفتي ايران در دادگاه هاي بين الملل و همچنين ميزان پيشروي اين پرونده ها صحبت شد که در اين خصوص به رابطه ميان عباس يزدان پناه به عنوان يکي از افراد مطلع و دوست و همکار مهدي هاشميدر اين پرونده پرداخته شد.

اهميت يزدان پناه زماني مشخص شد که وي پس از اعترافات اوليه به طرز مشکوکي ناپديد شد.

مطالب قبلي در اين خصوص را در اينجا بخوانيد:

اهميت بيشتر عباس يزدان پناه به نقش او در انتقال ميليون ها دلار تحت عنوان کميسيون و يا حق مشاور به مقامي در وزارت نفت (مهدي هاشمي) در دوران رياست جمهوري خاتمي باز مي گردد.

ارتباط ديگرعباس يزدان پناه با مهدي هاشمي رفسنجاني، مربوط به پرونده هوشنگ بوذري در دوران رياست جمهوري هاشمي رفسنجاني است؛ هوشنگ بوذري يکي از فعالان نفتي آن دوره بود که به دلايلي توسط وزارت اطلاعات دستگير و مورد بازجويي و شکنجه قرار گرفت.

يکي از اصلي ترين دلايل دستگيري بوذري به اعمال نفوذ مهدي هاشمي در وزارت اطلاعات مربوط مي‌شد؛ مهدي هاشمي براي اينکه بتواند در حوزه نفت بدون رقيب فعاليت کند، بوذري را از اين طريق کنار زد.

در پي اين اقدام، هوشنگ بوذري بيانيه‌اي عليه مهدي هاشمي نوشت و در فضاي مجازي منتشر کرد که پاي عباس يزدان پناه از اينجا به ماجرا باز مي شود؛ به طوري که يزدان پناه در دفاع از مهدي هاشمي جوابيه اي را در تاريخ 18 نوامبر 2010 در سايت معاند خودنويس منتشر کرد.

بعدها سايت خودنويس اعتراف کرد: «شخص مهدي هاشمي رفسنجاني اين متن را تهيه و براي عباس يزدان پناه ارسال کرده تا وي منتشر کننده آن باشد.»

از سوي ديگر يکي از وکلاي مهدي هاشمي از عباس يزدان‌پناه به عنوان دوست و رازدار هميشگي مهدي ياد کرده و بر اساس جملات و عناويني که توسط آتنا همسر عباس يزدان‌پناه عنوان شده، دوستي، شراکت و ارتباط مهدي هاشمي با يزدان پناه ريشه ديرينه داشته است؛ اين در حالي است که خانواده مهدي هاشمي اين امر را تکذيب کرده بودند.

 

در ادامه به شرح ماجراي مفقود شدن عباس يزدان پناه بلافاصله بعد از اداي شهادت وي در پرونده کرسنت پرداخته شده است:

به گفته آتنا، همسر عباس يزدان پناه، وي در 25 ژوئن ساعت 17:30 محل کار خود را به قصد منزل ترک مي کند اين کاري بوده که به طور معمول در ده سال گذشته انجام مي داده است.

همسر وي عنوان مي کند در حدود ساعت 19:00 همان روز وقتي با شوهرش تماس مي‌گيرد متوجه مي‌شود که تلفن همراه وي خاموش است، وي تلاش مي کند تا با تماس با نزديکان و آشنايان در همان شب همسرش را بيابد اما توفيقي حاصل نمي کند به همين دليل روز چهارشنبه بيست و ششم ژوئن پليس امارات و وکيل همسرش را در انگليس در جريان مي گذارد تا جست‌وجوي دوست دوران يازده سالگي و هم کلاسي مهدي هاشمي رفسنجاني که يک بار توانسته است هم خودش و هم مهدي هاشمي را در پرونده استات اويل تبرئه نمايد، آغاز شود.

اما شايد اگر اين دوست و شريک ديرينه مهدي هاشمي رفسنجاني مفقود نمي شد اين بار اتفاق ديگري مي افتاد و آن اثبات اتهامات مهدي هاشمي و روشن شدن نقاط تاريک موجود در پرونده کرسنت بود که شايد به نفع جمهوري اسلامي ايران و به ضرر مهدي هاشمي و ديگران تمام مي‌شد.

خلاصه مي توان مهدي هاشمي رفسنجاني را يکي از کساني دانست که زياد از مفقود شدن عباس يزدان پناه ناراحت نشده است. چون وقتي در حال ارزيابي ابعاد اين رخداد هستيم نمي‌توانيم از مهدي هاشمي رفسنجاني ياد نکنيم؛ کسي که از دوران کودکي با او در ارتباط بوده، سال‌ها با هم در تماس بوده اند و ارتباط نزديکي با يکديگر داشته‌اند.

البته گفته مي‌شود در سال ???? ميلادي دلخوري بين اين دو دوست قديمي به وجود آمد، اما بعدها اين ارتباط کما في سابق ادامه پيدا کرد. در آن زمان شايع شد که عباس يزدان‌پناه در لندن يک منزل دو ميليون پوندي خريداري کرد و بر سر مسايل مالي بين او و مهدي هاشمي اختلاف رخ داد، تا جايي که «حسين يزدان‌پناه» برادر او در ايران به دوستانش گفته بود که مهدي هاشمي رفسنجاني، عباس را حتي تهديد به مرگ کرده است. اما بعد ميانه بهم خورده به آشتي مي‌انجامد و رابطه اين 2 دوست دوران نوجواني در ابعاد مختلف ادامه مي‌يابد.

ماحصل اين آشتي دوباره، دو قرارداد جنجالي شد که پاي يک بازيگر مهم ديگر را نيز به اين روابط گشود؛ بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت دولت محمد خاتمي و روحاني! رقيب‌هاي نفتي و دلالاني که نگران درآمد هايشان از پول‌هاي نفتي ايران بودند نيز احتمالاً  از مفقود شدن عباس يزدان‌پناه ناراحت نشده اند.

يکي ديگر از اتفاقاتي که بعد از مفقود شدن يزدان‌پناه رخ داد قتل «حسين احمد نجدي» بانک‌دار ايراني تبار و بنيان‌گذار يکي از بانکهاي مشهور مالزيايي به نام «AM BANK» در ?? ژوئن بود. حسين احمد نجدي يک بانکدار ايراني بود و برخي منابع تاييد نشده اظهار مي‌کنند او در انتقال‌هاي مالي جمهوري اسلامي ايران پس از افزايش تحريم‌ها و محدوديت بانک‌هاي ايراني نقش داشته است.

اگرچه اين موضوع قابل تاييد نيست اما اين شرايط رقابت سنگيني را بين دست‌اندرکاران حوزه «نفت شويي – پول شويي» ايجاد کرده است، که هم از مفقود شدن عباس يزدان پناه و هم حذف اين بانکدار ايراني نهايت سوءاستفاده را کردند.

به طور خلاصه مي توان گفت در پنج آگوست پليس انگلستان به خانواده عباس يزدان‌پناه که مقيم انگلستان هستند اعلام مي‌کند که عباس يزدان پناه در جريان يک آدم ربايي کشته شده است اما دليلي براي اين ادعاي خود ارائه نمي کند.

در تاريخ هفت آگوست بي بي سي فارسي خبر کشته شدن عباس يزدان‌پناه و پيدا شدن جنازه وي را در فجيره از شيخ نشين‌هاي امارات اعلام مي کند، اما منبع خبر خود را ذکر نمي کند شنيده ها حکايت از اين دارد که دو ساعت قبل از اعلام اين خبر، وزارت خارجه انگليس در تماسي با همسر عباس يزدان پناه اعلام مي کند که تا ساعاتي ديگر خبري مبني بر پيدا شدن جسد عباس يزدان پناه در دوبي از سوي رسانه‌ها اعلام خواهد شد، ليکن اين خبر قابل  اعتماد نبوده و درست نيست. 

در تاريخ ده آگوست دولت امارات خبر پيدا شدن جسد عباس يزدان پناه را تکذيب مي کند خبري که دو روز قبل از اين تاريخ معاونت وزارت خارجه انگليس دروغ بودن آن را به اطلاع خانواده عباس يزدان پناه رسانده بود. وقتي که همسر يزدان پناه از مدير بي بي سي فارسي در مورد منبع خبر مربوط به پيدا شدن جسد همسرش سوال مي کند مدير اين شبکه وزارت خارجه انگليس را منبع اين خبر اعلام مي کند.

چند روز بعد ضاحي خلفان تميم، معاون رئيس پليس دوبي اعلام کرد 3 نفر در خصوص مفقود شدن عباس يزدان پناه دستگير شده اند که در آستانه نابود کردن بقاياي وسايل متعلق به فرد ربوده شده بودند؛ اما دستگاه‌هاي امنيتي، آن ها را تحت تعقيب قرار دادند و آنان را دستگير کردند. خلفان گفته بود متهمان در پي گرفتن جشن پيروزي پايان عمليات خود بودند که توسط نيروهاي پليس دبي دستگير شدند.

 

چندي بعد از اين موضوع سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالي در مورد انتشار خبري مربوط به اين که نيروهاي امنيتي امارات 3 مظنون به ربودن عباس يزدان‌پناه را بازداشت کرده‌اند، گفت: ما نيز اين اخبار را از رسانه‌ها شنيده‌ايم و تاکنون به صورت رسمي از سوي طرف اماراتي پيرامون آن گزارشي دريافت نکرده‌ايم و در انتظار دريافت جزييات مربوط به آن از سوي جهات رسمي دولت امارات هستيم.

بعد از انتشار اين اخبار خبر ديگري بر روي خروجي خبرگزاري ها قرار گرفت که عنوان مي‌کرد يکي از نفراتي که در خصوص پرونده مفقود شدن عباس يزدان پناه دستگير شده بودند طي بازجوئي به طرز مشکوکي فوت کرده است.

 

سخنگوي وزارت امور خارجه ايران در تاريخ 22 / 8/ 1392 در پاسخ به پرسشي درباره آخرين وضعيت يزدان‌پناه گفت: «اخبار ضد و نقيضي طي چند ماه گذشته درباره مفقود شدن عباس يزدان پناه مقيم امارات گزارش شده است و وزارت امور خارجه از زمان دريافت اين اخبار با ارسال يادداشتي رسمي به وزارت خارجه دولت امارات خواستار بررسي موضوع و لزوم اطلاع رساني نسبت به سرنوشت وي شد.

متعاقبا در ملاقات انجام شده با سفير دولت امارات عربي متحده در تهران، نگراني جمهوري اسلامي ايران نسبت به سرنوشت اين فرد به اطلاع ايشان رسيد و وزارت امور خارجه بر اساس وظيفه ذاتي خود همچنان پيگير وضعيت نامبرده است.»

وي تأکيد کرد: «هرگونه خبري درخصوص انتساب مفقودي يا قتل وي به ايران، مضحک و کذب محض است. نامبرده شاهد مهمي براي روشن شدن پرونده گازي کرسنت به شمار مي‌رفت و حضور وي مي‌تواند در اين

پرونده به نفع ايران تمام شود. »

به گفته يکي از نزديکان عباس يزدان پناه، وي چند هفته قبل از ناپديد شدنش به کشور انگلستان سفر کرد تا شکواييه اش از سازمان دولتي SFO (سازمان بررسي تخلف هاي بزرگ تجاري) انگلستان را که در سال 2003 به دليل اتهام هاي مرتبط با پرونده هاي بزرگ مالي، مدارک و کامپيوتر هاي دفترش را ضبط کرده بود، نزد يکي از نمايندگان پارلمان انگليس به نام ليام فاکس نماينده مجلس و وزير دفاع سابق انگلستان ببرد.

شکواييه اي که شايد نشان مي داد دولت انگليس و ايادي داخلي و خارجي اش به چه صورت و از چه راهي در قراردادهاي نفتي اعمال نفوذ مي کنند و در پوششي حقوقي منافع ملي کشورمان را با خطر مواجه مي سازند.

دولت انگليس عليرغم ارسال و انتشار اخبار ضد و نقيض در خصوص عباس يزدان پناه، از ارائه هرگونه پاسخ يا توضيح روشني در خصوص اين تبعه انگلستان خودداري مي کند.

 

بررسي سير وقايع صورت گرفته از ابتداي مفقود شدن عباس يزدان پناه يزدي تا کنون نشان دهنده اين واقعيت است که تناقضات اخبار ارائه شده مرتبط با وي از سوي رسانه ها و مقامات انگليسي موجب مخدوش شدن اطلاعات يزدان‌پناه در خصوص فسادهاي اقتصادي وي و مرتبطين عباس يزدان پناه شده است.

از اين رو لازم است که مقامات انگليسي پاسخگوي آثار و تبعات اعلام و انتشار اخبار تاييد نشده در خصوص در رسانه هاي رسمي انگليس نظير بي بي سي باشند و اينکه چرا پليس انگلستان در خصوص علت انتشار خبر غير واقعي مربوط به پيدا شدن جسد عباس يزدان پناه از سوي مقامات و رسانه هاي رسمي اين کشور تحقيقات لازم را صورت نداده است؟

 

همچنين بايد مشخص شود که دليل تاخير چند ماهه در مشخص شدن وضعيت عباس يزدان پناه که تبعه انگليس مي باشد چيست؟ و اينکه چرا دولت انگليس با اعمال فشار سياسي به دولت امارات، اقدام مناسبي در جهت حمايت از حقوق تبعه خود، براي تسريع در روند تکميل تحقيقات و مشخص شدن نتيجه در خصوص واقعه اي که در اين کشور رخ داده است، صورت نمي دهد؟

 

و نهايتا اينکه چه فردي و افرادي در صورت پيدا شدن عباس يزدان پناه در جمهوري اسلامي ايران ضرر خواهند کرد؟ و چرا دوست و شريک اقتصادي وي که از يازده سالگي و از دوراني که با يکديگر هم کلاسي بودند و تمام شواهد و قرائن اين امر را اثبات مي کند هيچ اقدامي براي پيدا شدن عباس يزدان پناه نمي کند؟ اين در حالي است که بي شک دوستي و همکاري عباس يزدان پناه و مهدي هاشمي رفسنجاني تا روز بيست و پنجم ژوئن 2013 و تا قبل از ساعت 17:30 ادامه داشته است.

اکنون با روندي که قوه قضائيه در پيش گرفته است مي توانيم اميدوار باشيم گره‌هاي پرونده‌هاي نفتي بزرگ در کشور باز شود و در اين ميان معماي پيچيده مفقود شدن يکي از شاهدان بزرگ اين پرونده‌ها حل شود.

منبع:دانا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html